مجله

شستشو گوشت آری یا خیر

درسته گوشت و مرغ حاوی باکتری هایی هستند که اگر وارد بدن شوند مضر می باشد. اما همین دلیل باعث شده که خیلی از افراد قبل از پختن غذا، گوشت را شستشو دهند، این کار غیر ضروری و حتی خیلی خطرناک می باشد. 🚫شستشوی گوشت و مرغ باعث از بین رفتن باکتری ها نمی شود بلکه خطر شیوع باکتری های مضر را افزایش می دهد. 👇

بیاید بیشتر دراین باره توضیح بدیم… ❇️

به طور کلی شستشو می تواند یک روش مفید برای از بین بردن باکتری ها باشد. اما این روش برای گوشت و مرغ توصیه نمی شود اما برای شستن سبزیجات و میوه ها یک روش مفید می باشد. باکتری هایی در گوشت و مرغ وجود دارد که هنگام شستشو نه تنها از بین نمی روند بلکه به کل سینک، وسیله ها و افراد نیز منتقل می شود و این آلودگی می تواند منجر به ورود باکتری ها به بدن و ایجاد بیماری هایی مانند مسمومیت غذایی شود. برخی از افراد قبل از پختن آن، گوشت را در آب شور خیس می کنند، اما این هیچ تاثیری در ایمنی مواد غذایی ندارد و هنوز هم در هنگام کار با آب و گوشت در طی این فرآیند خطر آلودگی متقابل وجود دارد.

👌بهترین راه حل.. 🔻

پختن گوشت و مرغ در دمای بالا برای از بین بردن همه ی باکتری ها کافی است. شما باید برای پختن گوشت ها از حداقل دمای 63 درجه سانتی گراد استفاده نماید. با این حال اگر تمایل به شستشو گوشت و مرغ دارید، ما چند راه حل برای کم کردن باکتری ها به شما پیشنهاد میکنیم : استفاده از محلول های اسیدی موثر ➕آبلیمو: استفاده از آبلیمو سبب کاهش باکتری های موجود در سطح گوشت می شود. همچنین طعم گوشت پخته را حفظ خواهد کرد. ➕سرکه سفید: یکی از متداول ترین اسیدها برای شستن گوشت سرکه سفید است. سرکه سفید حاوی اسید استیک است.  این ترکیب موجب کاهش حجم و رشد باکتری های سطح گوشت گاو، مرغ و اردک می شود . ➕هیدروکسید سدیم با ارزش غذایی (NaOH): این افزودنی غذایی سبب جلوگیری از رشد کپک و باکتری های سطح گوشت خواهد شد.

💠تبصره مهم در مورد این پست💠

 توجه داشته باشید که خونی که در لاشه بعد از ذبح حلال باقی می ماند پاک است و در طبخ کامل استحاله(اگر یک جنس نجس تغییر ماهیت بدهد و به جنس دیگری تبدیل شود)هم می شود، اما موضوع مهم تر این پست این است که نباید گوشت را در سینکی که درون آن ظروف و سبزیجات شسته میشود شست و یا اگر شسته می شود بعد از آن با مواد حاوی اسید که در بالا ذکر شده ضدعفونی کرد.

4 فکر در مورد “ شستشو گوشت آری یا خیر

  1. ناشناس گفت:

    سلام خیلی جالب بود تا به حال این موارد را نشنیده بودم
    تشکر از شما

  2. ناشناس گفت:

    سلام خیلی جالب بود تا به حال به این موارد فکر نکرده بودم
    تشکر از شما

  3. ناشناس گفت:

    مطلبتون عالی بود،من که از این به بعد حتما آبلیمو میزنم

    1. سلمان طراح گفت:

      سلام مشتری عزیز
      خوشحالیم خوشتون اومده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *